سنسور نوری از جمله حسگرهای از راه دور به شمار می روند یعنی تماس فیزیکی با کمیت مورد اندازه گیری ندارند این سنسور ها براساس ارسال امواج مادون قرمز مدوله شده و دریافت بازتابش این امواج از سطوح مختلف عمل می کند.

سنسور نور یک طرفه:کاربرد در آشکارساز،کنترل انحراف

سنسور نور دوطرفه یا مقابل هم: کنترل سطح مخازن،شمارش تولید،تشخیص پارگی ورق

سنسور نور رفلکتومتری یا آینه:شمارش تولید

سنسورهای نوری ابزار الکترونیکی نور را تولید یا تبدیل به یک سیگنال الکتریکی می کنند.به عنوان مثال؛لامپ هایی که به طور خودکاربه تاریکی پاسخ می دهند.سنسورهای موقعیت که زمانی پرتو نور قطع میشود فعال می شود.تشخیص فلش؛ به منظور همگامسازی یک فلش عکاسی با دیگری. فلش های عکاسی که فاصله،حضوریاغیاب راپیدا میکند.

عملکرد سنسور نوری

سنسور های نوری اشعه نور را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند به طوری که کمیت فیزیکی نور رااندازه میگیرند سپس آ ن  رابرای دستگاه خوانا میکند.

سنسور معمولا به یک گیره نگهدارنده متصل است گیره نگهدارنده در  برابر تغییردر سیگنال درون سنسور نوری واکنش نشان میدهدو میتواند یک تا چندین پرتو نور را تشخیص دهد .

دستگاه های حسگر نوری:تغییر نور را به حضور تبدیل میکند

فتوولتاییک:متداول به نام سولار سل که نور را به ولتاژ خروجی تبدیل میکند

فتودیود:نور را به جریان خروجی تبدیل میکند

ترانزیستور معکوس: انواعی از ترانزیستور دو قطبی که اتصال پایه کلکتور در معرض نور است که  نتیجه همانند فتودیود با  این تفاوت که افزایش داخلی ندارد.

کاربرد سنسور نوری

در گوشی هوشمند تا صفحه گوشی روشن بماند.درساعت هوشمند که ضربان قلب را اندازه میگیرند.به دلیل اینکه فیبرهای نوری نارسانا هستند سنسور نوری بهترین انتخاب برای ابزارهای  گازی ونفتی مانند کنترل خط لوله انتقال است.در پلت فرمهای دیریایی،تیغه توربین های تولید نیرو،باند فرودگاه،در روش  حرارتی شاخص انکسار و تداخل سنج به منظور تغییر سیگنال کاربرد دارد.